"Kinderen ontwikkelen zichzelf en in hun eigen ritme"
_JPG.jpg)
Welkom
Gastouderopvang De Toverboom is een gezellige kleine kinderopvang ” aan huis gebouwd ” voor maximaal 5 kinderen tussen 0 en 4 jaar. De Toverboom sluit zoveel als mogelijk is aan bij de thuis situatie, de nadruk ligt erop dat het kind zich thuis voelt. Ieder kind mag zichzelf zijn, het kind staat centraal.
​
Het dagprogramma kent vaste momenten, vooral voor eten, drinken en slapen. Hierbij wordt ook rekening gehouden met de wensen en behoeften van het individuele kind. De Toverboom verzorgt uw kind met alle liefde, geborgenheid, veiligheid en respect.
​
Wanja: eigenaresse van De Toverboom; ik respecteer de kinderen als mensen, met unieke eigenschappen en mogelijkheden. Ik benader de kinderen met respect door hun eigenheid te accepteren en in te spelen op hun interesses, emoties en behoeften.
​
Het kind bepaalt of ik begeleid, stimuleer of juist afstand hou, iedere keer opnieuw, omdat ieder kind uniek is.
​
De pedagogische visie van gastouderopvang De Toverboom heeft een vleugje: Emmie Pikler.
​
Het uitgangspunt van Emmi Pikler is, dat kinderen ontwikkelen zichzelf en in hun eigen ritme.
​
Uit haar eigen ervaring wist Pikler dat je kinderen niet hoefde aan te zetten tot spel en ontwikkeling. Vanaf de geboorte immers gebeurt het proces van leren en ontdekken op een zeer vanzelfsprekende manier. Volwassenen die daar te dicht opzitten kunnen dat leerproces zelfs verstoren.
​
Daarom ijvert Pikler voor een grote (beweging) vrijheid: laat kinderen, ook kinderen met een handicap, bewegen en spelen, onderzoeken en ontdekken op eigen initiatief. Dat betekent niet dat je aan kinderen geen aandacht meer moet besteden. Integendeel, Pikler beklemtoont juist het belang van een warme interactie en een goede omgeving. Daarnaast geef je elk kind de tijd die het nodig heeft om zichzelf, zijn omgeving en de andere te leren kennen.
​
Bij De Toverboom krijgt het kind ook letterlijk en figuurlijk de ruimte. Hij of zij maakt zijn of haar eigen keuzes in het tempo dat hem of haar past en op een manier dat hij of zij verkiest.
​
De Toverboom bied daarbij geborgenheid en veiligheid. In het ontdekken van zijn of haar wereld kan hij of zij gebruik maken van verschillende activiteiten en materialen die in verschillende hoeken worden aangeboden. Zo leert het de eigen kwaliteiten ontdekken, gebruiken of waarderen.
​
​
Waar het nodig is, of gewenst, geef ik grenzen aan! Ieder kind mag de wereld ontdekken in zijn of haar eigen tempo en op zijn of haar eigen wijze.